Luettu yhteensä:

sunnuntai 14. toukokuuta 2017

Voimistelun SM 2017

Hei ja tervetuloa YVoLi:n viralliseen blogiin!

Minä, blogin päivittäjä olen ollut viimeiset kuukaudet hyvin kiireinen monenlaisien asioiden parissa ja olen laimilyönyt kirjoittamista kiireiltäni. Nyt kuitenkin löysin jälleen aikaa avata voimistelun saloja teille lukijoille! Kiitos, että olet eksynyt tänne!

Sain kunnian osallistua Voimistelun SM kisoihin Jyväskylässä tänä viikonloppuna 12-14.5.2017 miesten telinevoimistelun linjatuomarina. Linjatuomarin tehtävät ovat esim. katsoa, ettei permannolla kukaan astu määrätyn rajan yli.
   Toimin viikonlopun aikana permannolla linja- ja aikatuomarin tehtävissä sekä hypyn linjatuomarina Miesten telinevoimistelun juniori sarjassa sekä miesten sarjassa. Olin siis koko viikonlopun kisahallilla aitiopaikalla!




Teknisistä termeistä ei sen enempää. Olen valmentanut miesten telinevoimistelua nyt kolme vuotta kilpatasolla ja olen ihastunut lajiin sen rakuudessa, kauneudessa ja mahdottomuudessa. Minusta on mahtavaa, että voimme tarjota näin erikoisia ja hienoja mahdollisuuksia pojille! Voimme opettaa voimistelijoille tekniikkaa, voimme treenata voimaa ja lopulta mikäli voimistelijasta on siihen, me voimme myös opettaa voimistelijan lentämään.
   Olen valmentanut alunperin naisten kilpatelinevoimistelua ja vähitellen kääntynyt siitä miehiin ja joudun toteamaan, että vaikka naisten telinevoimistelu saa kauneudessaan kaiken näyttämään helpolta ja keijukaisen kevyeltä, myös miesten telinevoimistelu on omalla tavallaan kaunis laji. Miehet tekevät vielä korkeampia voltteja ja hyppäävät ylemmäs. Ja silti alastulo osuu paikkaan eikä hievahdakaan.

2017 juniori miesten Suomen Mestari Robert Kirmes

2017 miesten Suomen Mestari Oskar Kirmes


2017 Naisten Suomen Mestari Maija Leino

Rekin uusi miesten Suomen Mestari 

Oskar Kirmeksen rekin finaalisarja ylsi hopealle pahasta tippumisesta huolimatta



Sain katsella viikonloppuna Suomen parhaimpia miehiä sekä naisia telineillä tekemässä sitä mihin heidät on luotu ja mitä he ovat harjoitelleet kymmeniä tuhansia tunteja. Ja vaikka ymmärrän teoriassa ja tiedän millä tekniikalla, en silti onnistu käsittämään kuinka. Kuinka?
   Viikonlopun alussa minä astuin pukumiehiä täynnä olevaan kokoushuoneeseen tuomaripalaveriin ja ajattelin, ettei tämä tule toimimaan. Olen nuorin ja vielä ainoa nainen. Kuitenkin minut toivotettiin tervetulleeksi ja löysin kuin löysinkin lopulta oman paikkani huoneesta. Nyt viikonlopun tullessa päätökseensä minä en malttaisi millään lähteä. Kaikki oli niin suurta, hienoa ja erilaista kuin mihin olen tottunut. Me pienissä seuroissa elämme ihan omassa pienessä maailmassamme. Kuitenkin täällä ulkopuolella on suuri maailma, joka vain odottaa meitä. Meidän vain tulee löytää rohkeus kohdata se. Viikonlopun aikana tunsin itseni Tuhkimoksi, joka sai viettää yhden mahtavan hetken juhlissa ennen kuin palasi maanpinnalle takaisin arkeen. Ja en halunnut että se loppuisi.
   Viikonlopun aikana oli nähtävillä kahdeksan eri voimistelulajia ja telinevoimistelusta oli nähtävillä sekä naisia että miehiä. Molemmissa lajeissa nähtiin uskomattomia kisasuorituksia jo karsinnoissa, mutta telinefinaaleissa suoritukset sen kuin paranivat entisestään. Tämä laji on uskomaton ja se ei jätä kylmäksi ikinä!

Mikäli sinä et nähnyt kisoja, voit katsoa ne Yle Areenasta: http://areena.yle.fi/1-3324855

Olen nyt kokemusta rikkaampi tuomari ja valmentaja. Tällaiset hienot kokemukset sytyttävät liekkejä ympäri Suomea kotikatsomoissa tai ihan paikanpäällä kisahallissa. Jokaisen kisapäivän alussa soitettiin Suomen kansallislaulu ja kylmät väreet kiisivät selkääni pitkin. Haluan palata tuohon tunteeseen ensi vuonnakin! Ja ehkä joku päivä voin ylpeänä tuoda oman valmennettavani mukana kisamaan. Sitä odotellessa jatkan parhaani mukaan valmennusta kotisalilla. Kokeneempaa tuomaria lainatakseni: "You never know where the talent comes from. Small or big gym."


Mukana olleille tuomareille sekä järjestelykomitealle oli kaupungintalolla SM vastaanotto lauantaina



Haluan kiittää Suomen Voimisteluliittoa näistä mahtavista kisoista jotka te järjestitte! Haluan kiittää järjestäviä seuroja: Jyväskylän Voimistelijat sekä Jyväskylän Naisvoimistelijat! Haluan kiittää Jouni Suurosta siitä, että ehdotit minua tuomariksi kisoihin! Haluan kiittää SM kisojen järjestyskomiteaa mahtavasti hoidetusta työstä! Erityisesti Erkki Tervo! Viikonloppu oli minulle ja monelle muulle unohtumaton!

t. Lilian Halmetoja, Ylivieskan Voimistelu ja Liikunta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti